تاسیسات و تجهیزات الکتریکی

مطالب مفید برای علاقمندان مهندسی برق، حفاظت، کنترل و ابزار دقیق

شینه ساده شینه دوبل و روش یک ونیم کلیدی

در تکمیل مطالب عنوان شده در کلاس مورخ ٣٠/٢/٩٠ به فایل زیر مراجعه نمایید:

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val54.105.pdf

در فایل فوق صفحه ۶ شین ساده و صفحه ١۴ شین دوبل توضیح داده شده اند. در صفحه ١٨ روش یک و نیم کلیدی مطالعه شود.

همچنین نقشه های یک پست ٢٠/۶٣ در آدرس زیر قابل مشاهده است:

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val19.6.pdf

 

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها :

آخرین مهلت تحویل گزارش تحقیق"تجهیزات پست"

به اطلاع دانشجویان عزیز "تجهیزات پست" می رساند مطالب موجود در این وبلاگ مکمل مطالب کلاسی است و به تنهایی بهیچ وجه کافی نیست. بنا بر این بیشتر بایستی به مطالب عنوان شده در کلاس دقت نموده و جزوه کلاسی  را بطور کامل مطالعه فرمایید. همچنین شما می توانید با کلیک کردن روی نظرات عنوان مورد علافه خود را جهت انجام تحقیق و تهیه گزارش اعلام کنید.

آخرین مهلت تحویل گزارش تحقیق روز جمعه 6 خرداد است. همچنین فایل Word گزارش را می توانید روی سی دی تحویل دهید و یا به آدرس SadeghShahamati@gmail.com ارسال نمایید.

عنوان تحقیق  شما می تواند یکی از مباحث پیشنهادی زیر باشد:

1- ترانسفورماتورهای قدرت و اجزا تشکیل دهنده آن

http://focus.ti.com/lit/ml/slup126/slup126.pdf

http://www.tic.toshiba.com.au/product_brochures_and_reference_lists/ptrans.pdf

http://www.hyundaicorp.co.kr/global/include/TR1.pdf

http://www.epecentre.ac.nz/Files/EPECentre%20Guide%20To%20Transformer%20Specification%20Issues.pdf

http://www.gepower.com/prod_serv/plants_td/en/downloads/powergrid_europe07.pdf

http://www.xianelectric.com/dzyb/download/Tans16-18.pdf

http://www.iea.lth.se/publications/Theses/LTH-IEA-1055.pdf

http://www.abb.com/product/fa/9AAC30100009.aspx?country=00

http://www.elistas.net/cgi-bin/eGruposDMime.cgi?K9D9K9Q8L8xumopxC-qjd-uluCSPQXCvthCnoqdy-qlhhyCUQXgfb7

http://www.atvus.in/Catalog/Buchholz_relay_magnetic_swich.pdf

 

2- کلید های فشار قوی شامل سکسیونر و دژنکتور

http://www.energy.siemens.com/us/en/power-transmission/high-voltage-products/circuit-breaker/sf6-hv-circuitbreaker-dtc.htm

http://www.siemens.co.in/pool/about_us/our_business_segments/circuit_breaker_brochure_2.pdf

http://www05.abb.com/global/scot/scot245.nsf/veritydisplay/f7c433ddb3a25b79c1257797004916b9/$file/abbs_disconnecting_circuit_breakers.pdf

http://www.ruhrtal-high-voltage.de/content/download/General_Catalogue_RUHRTAL_ENG.pdf

 http://alexandria.tue.nl/extra2/200410772.pdf

http://www.siemens.cz/siemjetstorage/files/41597_simobreaker$en$.pdf

http://www.labplan.ufsc.br/congressos/cigre06/DATA/C4_301.PDF

http://www.wseas.us/e-library/conferences/2009/rodos/SYSTEMS/SYSTEMS64.pdf

http://www.giscorp.co/power/AREVA%20T&D%20Product%20Range.pdf

http://www.joslynhivoltage.com/pdffiles/db710-204.pdf

http://www.driescher.com/products/Switch-fuse-combination.pdf

 

3- شین و شین بندی و باسداکت

4- انواع پست های فشار قوی داخلی، خارجی و کپسولی

5- اتاق فرمان در پست

6- سیستم های مخابراتی مورد استفاده در پست ها

7- استراتژی های کنترلی مورد استفاده در پست ها

8- شرایط پارالل کردن ترانس قدرت

9- سوئیچگیر

http://www.tic.toshiba.com.au/product_brochures_and_reference_lists/hvgis.pdf

http://www.siemens.hu/download/3/SIMOPRIME_eng.pdf

http://www.fewaonline.gov.ae/white/MatSpec/TenderDocs/SPECS%20UP%20TO%2033%20KV/33KV%20GIS%20SPECS.pdf

http://www.dca.ufrn.br/~humberto/Automa%E7%E3o%20SE/Automa%E7%E3o%20de%20Subesta%E7%F5es/Electric%20Power%20Substations%20Engineering/1703_C004.pdf

http://www.enco-electric.com/uploads/File/eng_allcatalog.pdf

http://www.cablejoints.co.uk/upload/Gas_Insulated_Switchgear_for_High_Voltage_Substations___Siemens.pdf

10- جبران کننده های توان راکتیو

11- ترانسهای اندازه گیری جریان و ولتاژ CT & PT

http://www.4shared.com/get/B3DZW_m2/CT_and_PT.html

http://www.concordctpt.com/currenttransformer.html#TS 

12- رله های حفاظتی مورد استفاده در پست ها

http://www.rflelect.com/pdf_files/GARD_CURR_DIFF_1-09.pdf

http://www.rflelect.com/pdf_files/Current%20Differential%20Line%20Protection%20Setting%20Consideration.pdf

http://www.rflelect.com/pdf_files/GARD_DIST_1-09.pdf

13- برق گیر ها

http://www.energy.siemens.com/us/pool/hq/power-transmission/high-voltage-products/surge-arresters-and-limiters/publications/arr-integr-disconn-1400111.pdf

 http://igs.nigc.ir/IGS/IGS/M-EL-021.PDF

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val54.308.pdf

14- تله موج Line Trap

http://www.rflelect.com/pdf_files/9550%20Manual.pdf

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val38.1218.pdf

١۵- PLC (Power Line Carrier

http://www.rflelect.com/pdf_files/RFL%206780%20Manual.pdf

http://www.rflelect.com/pdf_files/PLC%20Handbook.pdf

http://web.it.kth.se/~maguire/DEGREE-PROJECT-REPORTS/030909_KhurramHussainZuberi.pdf

http://www.ipst.org/TechPapers/2005/IPST05_Paper247.pdf

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val54.222.pdf

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : تجه

آشنایی با سیستم اسکادا

SCADA  مخفف کلمات Supervisory Control And Data Acquisition است، به معنای کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده. سیستم‌های اسکادا برای مانیتور یا کنترل پردازشهای فیزیکی، شیمیایی، حمل و نقل و یا در سیستم‌های تامین آب شهری، کنترل توزیع و تولید برق، مانیتور خطوط نفت و گاز و دیگر پردازشهای توزیع شده بکار گرفته می‌شوند.

یک سیستم اسکادا شامل سخت افزار سیگنال I/O ، کنترلرها، شبکه‌های HMI ، مخابرات و نرم‌افزار است. واژه اسکادا به یک سیستم مرکزی که یک سایت کامل یا یک سیستم گسترده در مقیاس (کیلومتر یا مایل) بزرگ را مانیتور و کنترل می‌کند اشاره می‌کند. بخش عمده کنترل سایت در واقع توسط یک RTU (Remote Terminal Unit)   یا یک PLC (Programmable Logic Control) انجام می‌شود. توابع کنترل تقریبا همیشه محدود به قابلیت سطح نظارت هستند. برای مثال، یک PLC ممکن است جریان آب خنک کننده را از طریق بخشی از پردازشهای صنعتی،‌ کنترل کند، اما سیستم SCADA ممکن است به یک اپراتور اجازه دهد کنترل Set Point جریان را تغییر دهد و به شرایط آلارم مانند دمای بالا یا کم شدن جریان اجازه ثبت یا نمایش روی صفحه را بدهد. حلقه کنترلی فیدبک به RTU یا PLC بسته می‌شود و سیستم اسکادا کارایی کلی آن حلقه را مانیتور می‌کند.

جمع آوری داده در سطح PLC یا RTU شروع می‌شود و شامل خواندن اندازه‌ها و جمع آوری وضعیت‌ تجهیزاتی که با سیستم SCADA  ارتباط دارند، می‌شود. پس از آن داده‌ها کامپایل شده و به گونه‌ای فرمت می‌شود که اپراتوری که از سیستم HMI استفاده می‌کند بتواند در مورد تنظیم و یا لغو کنترلهای RTU یا PLC تصمیم بگیرد.

جهت آشنایی با استاندار اینترفیس پست ها با دیسپاچینگ به آدرس زیر مراجعه نمایی:

http://www.krec.ir/vahed_sazmani/enteghal/val20.pdf

 

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : scada

Tap Changer

می دانیم که با تغییر تعداد دور سیم پیچ در ترانسفورماتورها می توان ولتاژ خروجی را تنظیم نمود.و این کار را در ترانسفورماتورها ، تپ چنجرها به عهده دارند.طبق فرمول V1/V2=N1/N2 هر چه تعداد حلقه در سیم پیچ اولیه کمتر گردد ، در ثانویه ولتاژ بیشتری خواهیم داشت. معمولاً تپ چنجرها بروی سیم پیچی که ار نظر اقتصادی و فنی مقرون به صرفه باشد قرار می گیرد.بیشتر بروی اتصال ستاره و یا سمت فشار قوی.اصولاً تپ چنجر ها به سه طریق زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

1 - تپ چنجرهای سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال ستاره قرار می گیرند.

2- تپ چنجر های سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال مثلث قرار می گیرند. در این حالت عایق بندی کامل بین فازها مورد نیاز است و به سه دستگاه تپ چنجر احتیاج داریم که با یک مکانیزم حرکتی مشترک کار کنند.

 3- تپ چنجر های تک فاز که بروی ترانسفورماتور های تک فاز یا سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند.

تپ چنجرها بر حسب نوع کار به دو دسته قابل تغییر زیر بار ( On Load ) و غیر قابل تغییر در زیر بار  (Off Load ) تقسیم می شوند.

تپ چنجر های غیر قابل تغییر زیر بار دارای ساختمان ساده ای بوده و جهت تغییر آن حتماً باید ترانس قدرت را از مدار خارج نمود . تغییرات این نوع تپ چنجر ها معمولاً با توجه به نیاز و متناسب با نوسانات بار در فصول مختلف سال انجام می گیرد.

اما تپ چنجر های قابل تغییر زیر بار از چند قسمت مختلف تشکیل شده اند 

1- Motor Drive : جعبه موتور بروی بدنه ترانسفورماتور نصب است و حرکت موتور آن به جعبه دنده و از آنجا به  قسمت دیگر تپ چنجر منتقل میشود .به منظور تنظیم تپ ها و تغییر در گردش موتور و سیستمهای کنترل از راه دور و دادن فرامین از دور و نزدیک و قرائت مقدار تپ در داخل این جعبه اداوات مختلفی نصب گردیده همچون کنتاکتور ها ، سوئیچ های محدود کننده ، بی متال ، رله کنترل فاز ، هیتر  ، نشان دهنده ها ، جعبه دنده و ..  .

2- مکانیزم انتقال حرکت : حرکت موتور چه در جهت کاهش دور سیم پیچ و چه در جهت افزایش دور پس از موتور به جعبه دنده ها و از آنجا توسط محورهای رابط به قسمت داخلی مکانیزم تغییر تپ، منتقل میشود.

3- Diverter Switch : کلید برگردان ، مکانیزمی است که محرک اصلی آن قدرت فنری است که در آن تعبیه شده است و در محفظه حاوی روغن ترانس ( که البته با روغن تانک اصلی در ترانس ایزوله است ) قرار دارد.

4-  : Tap Selectorکلید انتخاب تپ ، در قسمت زیرین محفظه کلید برگردان قرار دارد و از تعدادی کنتاکت لغزشی تشکیل شده است.

محفظه کلید برگردان و کلید انتخاب تپ به یکدیگر متصل بوده و تشکیل یک واحد را می دهند که به قسمت در پوش بالائی ترانسفورماتور از طریق سر تپ چنجر آویزان  می باشد.  در تپ چنجرهای زیر بار چیزی که اهمیت دارد پیوسته بودن جریان در مدار است که حتی نباید لحظه ای مسیر بار قطع گردد . جهت پیشبرد این روند ، در لحظه تغییر تپ چه اتفاقی می افتد که مسیر بار قطع نمیشود؟ در دایورتر سوئیچ دو کنتاکت کمکی در طرفین کنتاکت اصلی قرار دارد که در زمان تغییر تپ ابتدای امر کنتاکت کمکی اول  به تپ دیگر چسبیده و اجازه می دهد کنتاکت اصلی جدا شود در ادامه کنتاکت کمکی دوم جای کنتاکت اصلی می نشیند و در این حالت کنتاکت اصلی کاملاً آزاد است و سپس کنتاکت کمکی اول آزاد شده و جایش را به کنتاکت اصلی میدهد و کنتاکت کمکی دوم نیز آزاد میشود .در طول این زمان مسیر کاملاً بسته می ماند و  باز نمیشود. کل این فرایند در کسری از ثانیه انجام می پذیرد تا باعث تجزیه روغن تپ چنجر نشود و حداقل آرک بوجود آید.

سیم پیچهای قابل تغییر در ترانس از دو قسمت جداگانه تشکیل شده اند ، یک قسمت سیم پیچ اصلی است و قسمت دیگر سیم پیچ تنظیم ولتاژ. نحوه اتصال سیم پیچ اصلی و سیم پیچ تنظیم به سه طریق زیر انجام می گردد:

1-    سیم پیچ تنظیم خطی   Regulation Linear Winding

2-    سیم پیچ تنظیم با اتصال معکوس  Reversing – Puls/Minus Winding

3-    سیم پیچ تنظیم با اتصال کورس – فاین  Regulation Coarse/Fine Winding

 در اتصال نوع اول تعداد سیم پیچ های خروجی از سیم پیچ تنظیم ولتاژ زیاد بوده ( به تعداد تپ ها ) در نتیجه این نوع سیم پیچ را در مواقعی که نیاز به دامنه تنظیم ولتاژ کم است مورد استفاده قرار می گیرد.ولی در انواع دوم و سوم بعلت استفاده از یک کلید اضافی ( Changer Over Switch )میتوان دامنه تغییرات ولتاژ را با همان تعداد سیم پیچ تنظیم ولتاژ تا دو برابر افزایش داد.

استفاده از هر کدام از سیم پیچ ها بسته به عواملی همچون حد اکثر ولتاژ سیستم ، امپدانس داخلی ترانس ، سطح عایقی پایه و ساختمان خود تپ چنجر دارد. آرایش نوع اول بیشتر در سیستمهای سه فاز در ترانس های 63 کیلو ولت استفاده میشود.آرایش نوع دوم و سوم در سیستهای سه فاز 230 کیلو ولت و بالاتر مورد استفاده است.

در نوع دوم می توان از تپ چنجرهای دو پل و تک پل استفاده کرد اما در انواع اول و سوم میتوان از سه تپ چنجر تک پل تا 230 کیلو ولت نیز استفاده نمود.

تعداد تپ ها معمولا فرد هستند بدین صورت که تپی را نرمال فرض کرده و به تعداد برابر تپ بالاتر از نرمال و به همان تعداد پائین تر از نرمال تپ جهت تغییر تعبیه شده است . مثلاً اگر تعداد  تپ ترانسی  19 است ، تپ نرمال آن (2 / ( 1 – 19 )) یعنی 10 است و تعداد 9 تپ جهت بالاتر از نرمال و تعداد 9 تپ زیر حالت نرمال تعبیه شده است.

در زمانی که ولتاژ خروجی  زیر حالت نرمال باشد تپ را افزایش میدهند در این حالت باید دقت داشت که افزایش عددی تپ یعنی کم شدن تعداد دور سیم پیچ های تنظیم ولتاژ .

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : tap changer

تست ترانسفورماتور

تست های ترانس قدرت :  ترانس های قدر ت در کارخانه سازنده تست اساسی شده و با ولتاژ های در حد نامی و بیشتر و جریانهای بزرگ، تست میشوند اما پس از حمل ترانس به مقصد جهت بررسی و تائید صحت عملکرد ترانس و نداشتن هر نوع عیب در زمان بهره برداری ، تستهایی بروی آن در محل (پست )با وسایل اندازه گیری دقیق اما قابل حمل ونقل انجام میشود که به اختصار در زیر آمده است:

 1-     تست نسبت تبدیل :(RATIO)

  در این تست با دادن ولتاژ به اولیه یا ثانویه ترانس ، ولتاژ طرف مقابل را به دقت اندازه گیری می کنند.در ترانسهای قدرت کاهنده معمولا طرف اولیه را ولتاژ 380 ولت می دهند و در ثانویه ولتاژ بین 110 تا 180( در تراسهای 20/63 کیلو ولت )بسته به ترانس و تپ های آن اندازه گیری خواهد شد.

 2- تست پیوستگی تپ چنجر(TAP CONTINUE)

 در این تست به اولیه ولتاژ 380 داده و در طرف ثانویه ولت مترهای آنالوگ دقیق قرار داده و در زمان تغییر تپ ها انحراف عقربه در هر سه فاز را بررسی کرده تا بقول معروف عقربه پس نزند . در زمان تغییر تپ میبایست به ترتیب زیر عمل نمود.

    1-2....1-2-3....2-3-4....3-4-5 و... یعنی یک پله پائین ودو پله بالا (در روند افزایشی تپ )

 3- تست مقاومت عایقی : (MEGGER)

این تست را به کمک دستگاه میگر انجام می دهند و در زمانهای 15 ثانیه و60 ثانیه و 5 دقیقه و 10 دقیقه اندازه گیری می کنند. اندازه گیری به قرار زیر است:

LV/HV  

HV +E/LV

LV+E/HV

در این تست سرهای اولیه اتصال کوتاه می شود و همینطور در ثانویه.(بهتر است در مرحله اول انجام شود)

 4- تست جریان بی باری :(NO_LOAD)

  در این تست با دادن ولتاژ به اولیه و در صورتی که ثانویه مدار باز است جریان آنرا با آمپر متر دقیق اندازه گیری می کنیم . برای ثانویه هم به همین منوال است . در اتصال ستاره نسبت آمپر های سه فاز 1-0.8-1 و در اتصال مثلث 1-1-1.3 است.

5- تست شار مغناطیسی : flow) 

در این تست با دادن ولتاژ تک فاز به سر های هر فاز و نول (در اتصال ستاره ) جریان هر فاز را اندازه گیری و ولتاژ سیم پیچ طرف مقابل را می خوانیم.

 6- تست گروه برداری :(VECTOR GROUP)

در این تست سرهای مشابه ،در یک فاز را اتصال کوتاه کرده (مثلا U-u) و ولتاژ سه فاز را تزریق می کنیم و ولتاژ را برای تمای سرها نسبت به هم می خوانیم.

 7- تست اتصال کوتاه :(SHORT CIRCUIT)

این تست را با اتصال کوتاه کردن در ثانویه انجام میدهیم و جریان در اولیه و ثانویه را پس از وصل ولتاژ 380 به اولیه قرائت و ثبت می کنیم.

 8- تست مقاومت اهمی :(RESISTANCE)

در این تست ولتاژ دی سی (مثلا 12 ولت ) را به سرهای هر فاز با سر نول در اتصال ستاره و هر دو فاز در اتصال مثلث تزریق کرده و جریان عبوری را اندازه گیری می کنیم.(این تست بهتر است در آخرین مرحله انجام گیرد)

 9- تست تانژانت دلتا :(TAN- DELTA)

در این تست با دستگاه مخصوص این تست حالتهای مختلف در ترانس را می شود بررسی نمود و ظرفیت خازنی بین هر نقطه از ترانس را اندازه گیری کرد.

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها :

کابل های خود نگهدار

کاربرد کابل خودنگهدار هوایی در شبکه توزیع:

 شبکه های توزیع در اکثر کشورهای در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادی های لخت اجرا می شوند. این در حالی است که مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در کشورهای پیشرفته بویژه در طی چند دهه اخیر شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائی عایق شده در شبکه های توزیع هوایی می باشند. از این سیستم کابل می توان بطور موقت یا دائم استفاده نمود . از نظر اجرایی و نگهداری، هزینه این سیستم بین سیستم هوایی با خطوط بدون عایق و سیستم کابل کشی زمینی می باشد . این سیستم در محلهایی که فضای لازم برای کابل کشی کم و یا گران می باشد مناسب است و عوامل دیگری که باعث برتری این سیستم بر سیستمهای هوایی می شود نصب و اجرای سریع و ساده ، ایمنی و صورت ظاهری و کنترل زیست محیطی آن می باشد. می توان از این کابلها بطور موقت نیز استفاده نمود تا اینکه شبکه دائمی (زمینی یا هوایی ) منطقه مورد نظر آماده شود .  

 در مناطقی که لازم است شرایط زیست محیطی آن دست نخورده باقی بماند و یا اینکه تغییرات بوجود آمده در آن حداقل باشد .
- برای دادن تغییرات در شبکه و یا توسعه آن

- برای خط ورودی و یا خروجی به پست ترانسفورماتور یا ایستگاهها، زیرا که با استفاده از این کابل نیازی به مقره های عایقی نمی باشد .
- از این کابلها که وزن آن ها کم بوده و دارای عایق پلی اتیلن کراس لینک (
XLPE )می باشند، در شبکه های هوایی برای ولتاژهای ماکزیمم 12، 24، 36 کیلوولت استفاده می شود .

در مواردی که استفاده از خطوط با هادیهای لخت منجر به بروز حوادث گذرا می شود و یا اینکه رعایت حریم و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق مقدور نیست استفاده از کابلهای خود نگهدار هوایی راه حل منطقی است . از عمده ترین این موارد می توان به مسیرهایی اشاره نمود که دارای عرض کم بوده و یا در آنها موانعی از قبیل ردیف درختان وجود دارد .
همانطور که می دانیم کابلهای خود نگهدار دارای هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن کراس لینک می باشند و برای نصب این کابلها برروی پایه ها نیاز به یک سیم نگهدارنده (
massenger ) می باشد که جنس این    سیم برای کابلهای kv 20  از فولاد و برای کابلهای فشار ضعیف از آلیاژ آلومینیوم می باشد . در کابل خود نگهدار فشار ضعیف از سیم نگهدارنده  بعنوان  سیم  نول نیز استفاده خواهد شد .
در طراحی خطوط با کابلهای خودنگهدار در دو سطح ولتاژ فشار متوسط و فشار ضعیف به ترتیب سطح مقطعهای زیر مورد نظر قرار گرفته است که این طراحی قابل تعمیم برای سطح مقطعهای دیگر نیز می باشد .
سطح مقطع  65+120×3میلیمتر مربع برای فشار متوسط و 70+25+95×3 برای فشار ضعیف که سیم نگهدارنده آنها به ترتیب 65 و 70 می باشد و سطح مقطع 25 در فشار ضعیف برای سیستم روشنایی معابر می باشد.
1- استاندارد کابلهای هوایی خود نگهدار
1-1- استاندارد کابل خود نگهدار فشار ضعیف(
Standard For Selfsupporting Over head Cables for 0.4 kv)1-1-1- ولتاژ نامی : ولتاژ نامی 0.6/1kv است 1-1-2- هادیها : هادیها از آلومینیوم رشته ای بهم تابیده، دایره ای شکل بهم فشرده ( مثلاً هادی به اندازه mm 216  که از آلومینیوم یکپارچه است ) می باشند . 1-1-3- عایق

 1-1-3-1 ) مواد : عایق بایستی پلی اتیلن مخصوص با تراکم زیاد و سیاه رنگ مقاوم در مقابل جو باشد .
1-1-3-2 ) شناسایی فاز : در امتداد طول هر فاز(هادی) عایق شده برآمدگیهای مشخص به تعداد 2 و 3 و یا 4 عدد وجود دارند تا بتوان به کمک آنها فازها را از یکدیگر شناسایی نمود .
1-1-4- نگهدارنده یا سیم حامل ( هادی خنثی –
massenger ) : نگهدارنده یا سیم حامل یک هادی باید از آلیاژ آلومینیوم
متشکل از هفت سیم کشیده ازمیله که با فرآیند ریختگی مداوم و پیچیدن تولید شده است باشد.
هیچگونه مفصل و یا اتصالی در نگهدارنده ( مسنجر) مجاز نمی باشد مگر اینکه این اتصال در میله و یا سیم اصلی قبل از کشیدن نهایی انجام شده باشد . نگهدارنده باید دایره ای شکل – رشته ای تابیده شده و بهم فشرده باشد .از نگهدارنده بعنوان هادی خنثی نیز استفاده می شود . پس از عایقکاری برای شناسایی نگهدارنده (مسنجر) آنرا با یک برآمدگی مقاوم طولی که بوضوح قابل دیدن است مشخص می نمایند.

1-1-5- طرح : کابل متشکل از یک یا چهار هادی آلومینیوم با عایق پلاستیکی تابیده شده بر روی یک نگهدارنده از آلیاژ آلومینیوم که عایق شده و یا لخت می باشد . منسجر همچنین هادی خنثی نیز می باشد .
1-1-6- علامت های مشخص شده بر روی کابل : در طول کابل ، آنرا با نام تولید کننده و سال تولید مشخص می نمایند و فاصله این علائم کمتر از 20
cm است . این علائم بر روی عایق حک می شود.1-1-7- آزمونهای نوعی Type test : آزمونهای نوعی ( تایپ تست ) حداقل برروی یک نمونه از هر نوع کابل مورد نظر انجام می شود . چنانچه یک نمونه از همان نوع کابل ولیکن با اندازه متفاوتی آزمون نمونه ای شده باشد و نتایج رضایت بخش باشند کابل مورد نظر را می توان از لحاظ این آزمون مورد تأئید دانست . چنانچه مواد ساختمان و یا روش تولید عوض شوند بایستی آزمون نوعی را در هر مورد تکرار نمود .1-1-7-1 ) آزمون ولتاژ

1-1-7-2 ) اندازه گیری مقاومت هادیها و نگهدارنده ( massenger )
1-1-8- آزمونهای مکانیکی و فیزیکی : این آزمونها برای هر هادی از کابل بطور جداگانه انجام می شوند .
1-1-8-1 ) مشخصه های فیزیکی و مکانیکی عایق

1-1-8-3 ) آزمون خمش
1-1-8-3 ) استقامت کششی نگهدارنده

1-1-8-4)massenger )   ) آزمون تشعشع خورشیدی ( مشابه سازی درآزمایشگاه )

هادی روکش دار Covered Conductors

1-1-9-2) آزمونهای نمونه : آزمونهای حداکثر برروی ده درصد طول کابلهای تولید شده انجام شده اگرچه حداقل برروی یک طول کابل انجام میشود.

1-1-9-2-1) کنترل ساختمانی : ساختمان و ابعاد کابل باید تست شود.

1-1-9-2-2 ) اندازه گیری مقاومت هادیها و نگهدارنده  : اندازه گیری مقاومت برروی نمونه ای از کابل بطول حداقل ده متر انجام می شود .

1-2-استاندارد کابلهای خود نگهدار فشار متوسط ( ولتاژهای نامی 10 تا 30 کیلوولت )

Standard For Selfsupporting Over head Cables for 10-30 kv

1-2-1-طرح کابل : این سیستم شامل سه کابل تک رشته ای می باشد که برروی نگهدارنده ( massenger ) فولادی تابیده شده اند و نگهدارنده سیمی است که کابلها را نگهداشته ولی جریان از آن عبور نمی کند

 ویژگی های الکتریکی خطوط هوایی روکش دار:
وجود پوشش عایقی در هادی های روکش دار موجب ایجاد ویژگی های الکتریکی خاص برای این نوع از هادی ها می گردد. مهمترین این موارد عبارتند از :
1-حفاظت در مقابل صاعقه
2-تخلیه های جزئی
3-تغییر مقادیر اندوکتانس و کاپاسیتانس خط
4-جریان شارژ

 یادآوری:

1- جنس هادی از آلومینیوم و جنس عایق کابل از نوع پلی اتیلن یا پلی اتیلن کراس لینک (XLPE  ) است .

·     درجه حرارت محیط در شرایط متعارف 20˚c + می باشد .

·     حداکثر درجه حرارت هادی 90˚c .

2- طراحی خطوط فشار متوسط و فشار ضعیف با کابل خود نگهدار

در پروژه ای به همین نام بررسی کاملی بر روی طراحی خطوط با کابل خود نگهدار انجام پذیرفته و در این مقاله نمی گنجد.

3- ایمنی سیستم کابل خودنگهدار

-  شناسایی هادی خنثی در زمان اجرا و نگهداری آسان است .

-  هیچگونه خطری افراد و یا حیواناتی که بطور تصادفی کابل را لمس می کنند تهدید نمی کند و مخصوصاً کابلهایی که بر روی دیوارها نصب می شوند.

-   آتش سوزیهای ناشی از اتصال کوتاه خیلی نادر می باشند .

-   احتمال افزایش اضافه ولتاژ ناشی از رعد وبرق کم است.

4- قابلیت اطمینان سیستم کابل خود نگهدار

-   جرقه های ناشی از اضافه ولتاژهای ضربه ای به ندرت اتفاق می افتد .

-  عایق در مقابل جو خیلی مقاوم است .

-  ساختمان کابل بنحوی است که خود میراکننده است .

-  ارتعاشات ناشی از باد و غیره از بین رفته (میراشونده) و لذا استفاده از اسپنهای بزرگتر ممکن است .

-  اضافه ولتاژهای ناشی از رعدو برق باعث بروز نواقص کنتورهای اندازه گیری مشترکین نمی شود.

-  هیچگونه قطعی برق بعلت تماس اشجار یا حیوانات با کابل که موجب اتصال کوتاه بشود بوجود نمی آید .

-  همچنین تجربه نشان داده است که معایب به وجود آمده در هادیهای لخت سه تا پنج برابر بیشتر از این سیستم کابل می باشد .

5- مسائل اقتصادی

- از تیرهای ( پایه های ) سبکتر و کوتاهتری می توان استفاده نمود .

-  برای هر هادی عایق کننده جداگانه ای نیاز نمی باشد .

-  هزینه های اولیه این سیستم کمتربوده زیرا که می توان با بالابردن مقاومت سیستم، کابلهای زیاد دیگری بر پایه های موجود نصب نمود .

-   در این سیستم می توان این سیستم کابلها را برروی ولتاژ فشار متوسط و کابلهای مخابراتی نصب نمود .

-  حریم این کابلها کوچکتر است .

-  مفصل زدن خیلی ساده است زیرا فقط یک هادی ( هادی خنثی – نگهدارنده ) نیاز به مفصل کششی دارد .

-  هزینه های کشیدن کابل کمتر است زیرا که همه هادیها بطور همزمان باهم کشیده می شوند.

-   تجربه نشان داده است که هزینه اجرای این سیستم 10 الی 60درصد کمتر از سیستم سیم های هوایی لخت میباشد .

6- فواید دیگر این سیستم

-  راکتانس این سیستم کابلهای خود نگهدار 4/1  خطوط سیم لخت مشابه

 می باشد و در این صورت افت ولتاژ این سیستم کوچکتر است .

-   جریانهای اتصال کوتاه بزرگتر بوده و بنابراین در این سیستم حفاظت، سریعتر و مطمئن تر عمل می کند.

-  از این سیستم نمی توان ( یا به سختی می توان )، از الکتریسته بطور غیر مجاز استفاده نمود .( کاهش استفاده غیر مجاز از برق )

-  می توان یک یا چند هادی برای روشنایی خیابانها را برکابل اصلی تاباند.

نمونه ای از کاتالوگ های مرتبط:

 

 

علاوه بر موارد بالا،این سیستم، برای شرایط ذیل نیز مناسب است: 
  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:٥٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠

رله بوخهلتس

رله بوخ هـلــتـس:   یک رله حفاظتی برای دستگاهی است که توسط روغن خنک میشود و یا از روغن به عنوان ایزولاسیون در آن استفاده شده است و دارای ظف انبساط نیز می باشد . این رله با بوجود آمدن گاز یا هوا در داخل منبع روغن دستگاه و یا پائین رفتن سطح روغن از حد مجاز و یا در اثر جریان پیدا کردن شدید روغن بکار می افتد و سبب به صدا درآوردن سیگنال و دادن علامت می شود و یا اینکه مستقیماً دستگاه خسارت دیده را از برق قطع می کند .

رله بوخ هلتس به قدری دقیق است که به محض اتفاق افتادن کوچکترین خطائی عمل  می کند و مانع آن می شود که دستگاه خسارت زیادی ببیند . اگر از این رله برای ترانسفورماتور روغنی استفاده شود .

 

خطاهائی که سبب بکار انداختن رله بوخ هلتس می شوند عبارتند از :

جرقه بین قسمتهای زیر فشار و هسته ترانسفورماتور 

  • اتصال زمین
  • اتصال حلقه و کلاف
  • قطع شدن در یک فاز
  • سوختن آهن
  • چکه کردن روغن از ظرف روغن و یا از لوله های ارتباطی. 

در خطاهای کوچک ، هوا یا گازهای متصاعد شده از روغن ، وارد لوله رابط بین ترانسفورماتور و منبع ذخیره روغن (ظرف انبساط) شده و به داخل رله بوخ هلتس که در یک قسمت از این لوله قرار دارد راه یافته و به طرف فسمت بالای رله که به صورت مخزن گاز درست شده است صعود می کند و در آنجا جمع می شود .

گازهای راه یافته به داخل رله بوخ هلتس به سطح فوقانی روغن فشار می آورد و باعث پائین آوردن سطح روغن در رله بوخ هلتس میگردد . این فشار به شناور بالائی رله ، منتقل میشود و آن را به طرف پائین میراند . حرکت شناور باعث بستن و یا باز کردن کنتاکتهائی میشود که جهت دادن فرمان در یک محفظه جیوه ای تعبیه شده است . در موقعی که خطا به صورت یک اتصالی شدید باشد ، گازهای متصاعد شده در اثر قوس الکتریکی  به قدری زیاد می گردد که موجب راندن موجی از روغن به داخل ظرف انبساط میشود . اگر سرعت موج روغن از مقدار معینی که قبلاً تنظیم شده است تجاوز کند ، قبل از اینکه گازها به داخل رله بوخ هلتس راه یابند ، دریچه اطمینان رله به کار می افتد و باعث قطع ترانسفورماتور از برق می شود . اگر رله بوخ هلتس دارای دو گوی شناور باشد ، دریچه اطمینان طوری تنظیم می شود که در صورتیکه سرعت حرکت روغن مابین 50 تا 150 سانتیمتر بر ثانیه رسید ، رله قطع کند .

در رله هایی که شامل یک گوی شناور میباشد ، دریچه اطمینان با شناور لحیم شده است و در این رله ها وقتی سرعت روغن به 65 تا 90 سانتیمتر بر ثانیه رسید رله عمل می کند .  

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:٤٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها :

شین و شین بندی

تعریف شین:

باسبار یا شین وسیله ای است جهت جمع آوری و توزیع انرژی الکتریکی بصورت همزمان بدین معنی که فیدرهای ورودی و خروجی و سیم ها و کابلهای یک پست و همچنین  ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات یک سوئیچگیر تحت یک ولتاژ ثابت بوسیله یک هادی بنام شین در هر فاز بهم اتصال می یابند. جنس شین ممکن است  مس یا آلومینیوم باشد.

انواع  شین از نظر شکل ظاهری بر سه نوع می باشد:

 

1- ­­شـین تختی: تسمه ای که معمولاً ازجنس مس می باشد وبیشتردرسطح ولتاژ20 کیلو ولت است مورداستفاده قرارمی گیرد ازمزایای این شین اینست که اتصــالات وبرقراری انشعاب به سهولت وبدون استفاده از کلمپ مخصوص انجام می گیرد.

2- شین طنابی:که ازجنس مس  و آلومینیوم ساخته می شود  شکل ظاهری آن  شبیه

سیم های مورد استفاده در خطوط هوایی می باشد. از این نوع شین در سطوح ولتاژ 132،63و230 کیلوولت استفاده می شود.از مزایای آن سهولت احداث وسرعت درتعمیرات می باشد.

3- شین لوله ای: این نوع شین غالباً از جـنس آلومینیوم می باشد وبرای سطــوح ولتــاژ400کیلوولت وبالاتر به کار می رود زیرا درولتاژهای بالا بعلت اثرپدیده پوسته ای درشیـن های طنابی جریان در مرکزسیم حداقل می باشدو قسمت اعظم جریان ازسطح خارجی سیم عبورمی نماید. بنابراین با لوله ای ساختن شین می توان وزن باسبار درنتیجه هزینه آن را کاهش داد. مزیت دیگر این نوع باسباراین است که تغییرات شکم سیم نسبت به درجه حرارت آن چندان محسوس نیست.

 

شین بندی : نحوه ارتباط الکتریکی فیدرهای مختلف یک سوییچگیر رابه یک باسبار شین بندی می گویند.

 

عوامل موثردر نوع ترتیب وآرایش باسبار
1- هر پست با توجه به ظرفیت و ولتاژ مربوطه دارای شین بندی خاص خود می باشد.

2 - میزان ضریب اطمینان در تامین بار مصرف کننده و اینکه هرگــاه عیبی در باسبـار پیـش بیاید آیا کل پست یا فیدرها بی برق می شود یا فقط قسمتی که معیوب است خارج و بقیـه در مدار باقی می ماند.

3- تعداد فیدرها

4- وضعیت پست از نظر توسعه آینده

5- اقتصادی بودن آرایش طراحی شده


انواع شین بندی:            الف:شین ساده             ب:شین مرکب یا چند تایی


ساده ترین نوع جمع و پخش انرژی شین ساده است که معمولاً در سطوح ولتاژ20تا 63 کیلو ولت و همچنین پستهای 230 کیلوولت کم اهمیت از آن استفاده می شود. از مزایای این نوع شین می توان ارزانی و سهولت در بهره برداری را نام برد.

از معایب این نوع شین:

1- تعمیرات برروی شین بدون قطع بارامکان ندارد

2- توسعــه  پسـت بدون قطع بار عملی نمی باشد

3- بروز اتصالی بر روی باسبار باعث قطع کامل برق می شــود

4-خراب شدن دژنکتور یکی از خطـوط باعث قطـع برق آن خـط می گردد.

به منظـور جـبران بعضی از معایب فوق معمولاُ شیـن ساده به وسیله یک یا چند دیژنکتور(باس شکن) به دو یــا چند قطعه تقسیم می شود.

 

باسبارمرکب یا چند ثانی

شین بندی دوبل : در شین بندی دوبل به ازای هر فاز دو شین وجود دارد و معمولاُ یک شین زیر بار و شین دیگر به عنوان رزرو به کار گرفته می شود. ارتباط خطوط ورودی و خروجــی بـا هر یــک از شیــن ها به کمک سکسیـونر بر قرار می گردد. لذا در حالت کار عادی شبکه نیمی از سکسیونر هـا برقرار ونیمی دیگر بستـه هستند.

تعویض بار از یک شین به شین دیگر از طریق قطع و وصل سکسیونرها می بایست کاملاُ بدون بار انجام گیرد. بدین دلیل است که در سیستم شین دوبل ارتباط دو شین به وسیله یک کلیـد قدرت به نام کوبلاژ انجام می گردد.

باسبار مرکب دارای انواع زیر می باشد:

1- باسبار دوتایی

2- باسبار دو تایی با سکسیونر بای پس

3- باسبار اصلی و فرعی

4- باسبار 5/1 بریکری

5- باسبار دو بریکری

 

روش دو بریکری : در این روش برای هر خط خروجی و ورودی دو دژنکتور پیش بینــی شده است و در موقع بهره برداری یکی از آن ها باز ودیگری بسته است در این سیستــم نیاز بـه کلید کوبلاژ وسکسیونر بای باس نمی باشد.

 

روش یک ونیم بریکری :  به ازای هر فیدر ورودی یا خروجی5 /1 به کار رفتـه است.

با استفاده از این روش می توان هر یک از دژنکتور را بدون قطع جریان فیدر را از مدار خــارج نمود ولی همیشه در باسبار زیر می باشد.

 

شین بندی حلقوی :

1- هر دو دژنکتور بدون از دست دادن مداری قطع گردد.

2-بروز اتصـال کوتاه در بدترین حالت ودر هرنقطه از باسبار باعث از دست رفتن تنها یک فیـدر خواهــد شد.

3- هزینه سرمایه داری نسبت به شین بندی دوبل کمتر است زیرادر این حالت برای هر فیـدر یک دژنکتور تعریف شده اسـت.

4- این نوع شین بندی غالباُ تا حداکثر هشت فیدر یـک مـورد استفاده قرار می گیرد زیرا با افـزایش جریان نامـی بسیـار افزایـش پیدا خواهـد نـمود و چـون جریان باسبار از دژنکتور عبور می نماید لذا از نظر هزینه اقتصادی نخواهد بود.

 

شین بندی سه کلیدی :

 این نوع شین بندی در جاییکه فقط دو فیدر خط ودو فیدر ترانس و یا چهار فیدر خط موجود می باشد مورد استفاده قرار می گیرد .

توضیح 1 : در دیاگرامها شین ها را توسط ولتاژ مربوط و سطح اتصال کوتاه نشان می دهـنـد .

توضیح 2 : رنگ آمیزی شین ها : از آن جاییکه تشعشعات حرارتی شیـن های رنـگ  نشــده بیشتر می باشد در نتیجه بازدهی شین ها توسط رنگ آمیزی تا حـدودی افزایـش می یابـد از طرفی با رنگ آمیزی نمودن می توان فازهای مختلف را مشخص نمود.

 

بررسی عملکرد کلید قدرت در مدارات مختلف : کلید قدرت وظیفه قطع و وصل قسمـت های مختلف شبکه فشار قوی را در شرایط عادی و چه در موقع بروز خطا و اتصال کوتاه  به عهــده دارد .

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : باسبار ، شین ، شمش

CT & PT

ترانس ولتاژPT 

اساس ساختمانPT شبیه ترانسفورماتورقدرت می باشدکه دارای یک سر اولیه می باشد که به ولتاژ فشار قوی متصل است وسرهای ثانویه آن که با نسبت تبدیل مشخصی کاهش ولتاژ پیدا می کند جهت استفاده ازدستگاههای اندازه گیری مانند ولتمترها،کنتورها،واتمترها وهمچنین استفاده ازسیستم های حفاظتی مانند رله های حفاظتی بکار برده می شود. بنابراین ترانس ولتاژ برای نمونه گیری از ولتاژ بکار می رود. ازPTها در ابتدا و انتهای پست و همچنین در کنار ترانسفورماتور قدرت و در بعضی خطوط استفاده می شود. در ضمن PT بطور موازی در مدار قرار می گیرد.در هر بی می توان فقط از یک PTهم بر روی یک فاز استفاده کرد ولی بهتر آن است که برای هر سه فاز یکPTدر نظر گرفته شود.

 

ترانس  ولتاژ  خازنی  CVT 

در ولتاژهای بالاتر از 66  KV به جای PT ازCVT  استفاده می شود.CVT از یک سر اولیه که به شبکه فشار قوی متصل است بطوریکه در مدار آن از یک سری خازنهای سری استفاده شده است برای اینکه در ثانویه ولتاژ را کاهش دهند تشکیل شده است. دلیل استفاده از این خازنها ، پایین آوردن عایق بندی و کاهش حجم PT و در نتیجه در نظر گرفتن هزینه های اقتصادی آن می باشد.

از CVT فقط در ابتدا و انتهای خط استفاده می شود و بطور موازی در مدار قرار داده می شود. از CVT برای گرفتن امواج مخابراتیLINE TROP و فرستادن آن به PLC استفاده می شود.

 

 ترانس  جریان  CT

در هر بی(Bay)  ، بر روی هر فاز یک CT  قرار می دهند که جریان را نمونه گیری کند. ترانس جریان بصورت سری در مدار قرارمی گیرد یعنی یک سرآن به خط و سردیگر آن به بریکرمتصل می شود ترانس جریان از یک سر اولیه که بصورت شمش است و سر ثانویه که بصورت سیم پیچ است تشکیل شده است. از ترانس جریان برای استعمال دستگاه های اندازه گیری مانند آمپرمترها، واتمترها و کنتورها و همچنین بکار بردن دستگاه های حفاظتی مانند رله استفاده می شود. در پایین CT جعبه ای وجود دارد که در آن ترمینال های CT قرار دارند و می توان از آنها برای استفاده از دستگاههای ذکر شده استفاده کرد. نکته قابل توجه در مورد CT این است که چون مقاومت در قسمت عایقی ثانویه آن نسبت به PT ضعیف تر می باشد، هیچگاه نباید سرهای ثانویه آن باز بماند و بیش از حد مجاز بار گرفته شود زیرا با گرم شدن سیم پیچ و سوختن عایق ها و افزایش ولتاژ ناگهانی در ثانویه آن می تواند باعث صدماتی جانی و مالی شود.

همواره در تعمیر و تعویض آمپرمترها در سیستم قدرت باید ابتدا دو سر آمپرمتر معیوب شده را اتصال کوتاه نمود سپس نسبت به تعویض آمپر متر اقدام نمود. استاندارد جریان ثانویه CT ها 1 و 2و 5 آمپر می باشد که بیشتر از جریانهای 1 و 5 استفاده می شود.

 

 

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : ct ، pt ، cvt

PLC(Power Line Carrier) and Line Trap

در ابتدای ورود به شبکه به پست از این وسیله استفاده می شود این وسیله بصورت یک صافی عمل می کند برای فرستادن امواج مخابراتی آنها را بر روی خطوط فشار قوی و روی فرکانس 50 هرتز می فرستند. در نهایت باید فرکانس مخابراتی که در حدود مگاهرتز است از 50 هرتز شبکه جدا شود که این کار بر عهده لاین تراپ می باشد.

لاین تراپ تشکیل شده است از سلف استوانه ای شکل و یک خازن که درون آن قرار دارد. این دو به طور موازی قرار می گیرند یکی از آنها فرکانسهای زیاد را از خود عبور می دهد و دیگری فرکانسهای پایین که باعث جداسازی فرکانسها می شود بر روی هر خط 3 فاز دو عدد لاین تراپ وجود دارد که یکی برای فرستادن امواج و دیگری برای گرفتن امواج می باشد سپس این امواج به طرف CVT و از آنجا به PLC فرستاده می شود. PLC یک مجموعه الکترونیکی است که ارتباط بین پستها با یکدیگر و همچنین با مراکز دیساچینگ را برقرار می کند.

 

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : plc ، line trap

Interlock

اینترلاک

 

ما نمی توانیم در صورتی که سکسیونر تحت بار باشد آن را باز کنیم. به همین منظور، بین کلید قدرت که به شرح آن خواهیم پرداخت و سکسیونر یک چفت و بست مکانیکی و الکتریکی به نام اینترلاک قرار می دهند.این چفت و بست از یک مدار الکتریکی و یک ضامن تشکیل شده است. برای این کار یک کنتاکت باز از بریکر را انتخاب می کنند (یعنی در زمانی که بریکر وصل است کنتاکت باز باشد) از این کنتاکت باز مداری به مکانیزم سکسیونر وارد می کنند.در مکانیزم قطع و وصل هر سکسیونر یک بوبین قطع و یک بوبین وصل تعبیه شده است. هنگامی که بریکر قطع می شود، کنتاکت مذکور بسته می شود و ولتاژ DC از آن عبور کرده و باعث می شود که بوبین وصل عمل کند و باعث جذب ضامن اینترلاک گردد که بعد از آن می توان سکسیونر را قطع کرد.بنابراین اینترلاک وسیله ای است برای جلوگیری از قطع کردن سکسیونر قبل از اینکه بریکر قطع شود. این وسیله علاوه بر اینکه از سکسیونر محافظت می کند از جان اپراتور نیز محافظت می کند بطوریکه اگر اشتباهاً بخواهد سکسیونر تحت بار را باز کند مانع از این کار شود.

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها : interlock

لینک های مفید صنعت برق

سایت های مفید برق

1

Power Online هفته نامه علمی - تخصصی

http://www.poweronline.com/

2

Power Engineering International-PEI ماهنامه علمی - تخصصی

http://www.power.eng-intl.com/

3

Magazine Free -Geoworld

http://www.geoplace.com/

4

FTEnergy مجله علمی - تخصصی

http://www.ftenergy.com/

5

T&D Review (Alstom)

http://www.alestom.com/

6

ABBشرکت

http://www.abb.com/

7

شرکت جنرال الکتریک

http://www.ge.com/

8

Electrical World

http://www.electricalworld.com/

9

شرکت تولید تجهیزات شبکه های قدرت- توزیع- مخابرات

http://wwwhubbelpowersystems.com/

10

Technical Association of Large Power Plant Operators

http://www.vgb-power.de/

11

انجمن مهندسین برق والکترونیک آمریکا

http://www.ieee.org/

12

شرکت زیمنس

http://www.siemens.com/

13

Engineeing News Record

http://www.enr.com/

14

انجمن علمی سیگره

http://www.cigre.org/

15

شرکت توشیبا - ژاپن

http://www.toshiba.com/

16

شرکت برق فرانسه

http://www.edf.com/

17

شرکت میتسوبیشی- ژاپن

http://www.mitsubishi.com/

18

مرکز تحقیقات برق ( قدرت ) - آمریکا

http://www.epri.com/

19

S&S Electric Company

http://www.sandc.com/

20

Center For Electric Power Engineering (Drexel University)

http://www.cepe1.ece.drexel.edu/

21

North Carolina State Univ.

http://www.ncsu.edu/

22

University Brunel

http://www.brunel.ac.uk/

23

Inistitute of Power Engineering

http://ccriepi.denken.or.jp/

24

The Technical University of Denmark

http://www.eltek.dtu.dk/

25

University North Carolina

http://www.ncsu.edu/

26

مؤسسه تخصصی توربینهای گازی

http://www.power-compression.com/

27

مرکز تحقیقات ژاپن

http://criepi.denken.or.jp/

28

شرکت برق چوگوکو- ژاپن

http://www.energia.co.jp/

29

شرکت برق توکیو – ژاپن

http://www.tepco.co.jp/

30

Okiden Okinava Electric Power company Inc(OEPC)

http://www.okiden.co.jp/

31

شرکت برق توهوکو- ژاپن

http://www.epco.co.jp/

32

شرکت برق هوکایدو- ژاپن

http://www.hepco.co.jp/

33

Oklahoma Power Co

http://www.oaec.com/

34

American Public Power Association

http://www.appanet.org/

35

U.S Nuclear Regulatory

http://www.nrc.gov/

36

Rensselear Electric

http://www.eng.rpi.edu/

37

NCSU Electric

http://www.eprc.ncsu.edu/

38

Minestry of Science and Technology of the russian federation

http://www.mnts.msk.su/

39

Inistitut Ukraine

http://itri.loyola.edu/

40

Washington State University

http://www.wsu.edu/

41

Industrial

http://www.ge.com/

42

Powertech

http://www.powertech.bc.ca/

43

The Inovation

http://www.innovators.net/

44

The World Leader in Machine Condition Monitoring

http://www.mcmenterprise.com/

45

International Research Center For Japanese Studies

http://www.nichibun.ac.jp/

46

Commonwealth Associates Inc "CAI"

http://www.cai-enger.com/

47

United Nations Environment Programmer

http://www.unep.org/

48

Active Power

http://www.activepower.com/

49

Energy Star

http://www.epa.gov/

50

Electric Heating

http://www.auroraenergy.com/

51

United Nations Education,Scientific And …

http://www.unesco.org/

52

Power Engineers

http://www.powereng.com/

53

Bhel Industry sector

http://bhelis.com/

54

ُُُElectrical Engineering Software ُُُElectrical Engineering Software

http://www.skm.com/

55

Engineering The Magazine For Innovator In Technology

http://engineeringnet.co.uk/

56

University of Illinois Power and Energy Systems

http://power.ece.uiuc.edu/

57

Energopetrol S.A.Company

http://www.energo.ro/

58

The Hong Kong Polytechnic University

http://www.polyu.edu.hk/

59

مرکز کنترل سیستم قدرت زیمنس

http://www.empros.com/

60

Manitoba HVDC Reserch Center Inc

http://www.hvdc.ca/

61

مجله انرژی خورشیدی زیمنس

http://www.siemenssolar.com/

62

مرکز تحقیقات و فن آوری زیمنس

http://www.siemens.de/

63

University of Electrical Engineering Washington

http://www.ee.washington.edu/

64

University Politehnica of Bucharest

http://el.poweng.pub,ro/

65

Power Computer Application

http://www.pca-corp.com/

66

Electrical Power System Design Software EDSA

http://www.edsa.com/mainz.htm

67

Matpower a Matlab Power System Simulation Package

http://www.pserc.cornell.edu/

68

مرکز کیفیت انرژی

http://www.elec.uow.edu.au/pqc

69

Electric Net

http://www.electricnet.com/

70

World Leader in Grounding , Lightning and Electromagnetic Interference

http://www.sestech.com/

71

Electrical Power Research Group

http://info.lut.ac.uk/

72

American Public Power Association (APPA)

http://www.appanet.org/

73

سازمان بهره وری انرژی

http://www.caddet-ee.org/home.htm

74

پیلهای سوختی

http://www.fuel%20cells.org/

75

Morgan Schaffer System

http://www.morganschaffer.com/

76

Canon Technologies , Inc

http://www.cannontech.com/

77

Power - Gen

http://www.power.gen.com/

78

american Innovations , Ltd

http://www.aimetering.com/

79

Canadian Innovation Centre

http://www.innovationcentre.ca/

80

شرکت برق فوروکاوا-توهوکو-ژاپن

http://www.furukawa.co.jp/

81

مؤسسهDstar

http://www.dstar.org/

82

مرکز ابررسانائی آمریکا

http://www.amsuper.com/

83

شرکت هیتاچی - ژاپن

http://www.hitachii.com/

84

مؤسسه فن آوری قدرت

http://www.pti-us.com/

85

Inistitue of Power Engineering

http://levppl.ee.uni_sb.de/

86

The Mission of Reserch Group

http://www.eee.hku.hk.com/

87

S.Z.P.S.R.I

http://www.eee.hku.hk.com/

88

Inistitute of Power Systems

http://www.brunel.ac.uk/

89

S&C Electric Co.

http://www.sandc.com/

90

International Technology

http://itri.loyola.edu/

91

International Energy Agency Demand-Side Management

http://dsm.iea.org/

92

Electricity Association

http://www.electricity.org.uk/

93

Digsilent

http://www.digsilent.de/star.htm

94

مؤسسه خدمات انرژی

http://www.newenergyassoc.com/

95

موسسه تحقیقاتیNEMW

http://www.nemw.org/

96

مجری سیستمهای نیروگاهی CHP

http://www.energyadvantage.co.uk/

97

مرکز تحقیقات فشار قوی و صاعقه

http://thunder.msfc.nasa.gov/

98

آموزش و تحقیقات

http://www.lkjordan.com.index.html/

99

نرم افزارهای قدرت

http://www.neplan.ch/

100

نرم افزار محاسبات سیستم قدرت

http://www.etap.com/

101

نرم افزار برق

http://www.ipsa.co.uk/www/home.htm

102

مؤسسه انرژی خورشیدی

http://www.ise.fgh.de/

103

تکنولوژی مهندسی

http://www.sestech.com/

104

نرم افزارهای قدرت

http://ic.net/~eii/main.htm

105

(Corrosion Source) خوردگی

http://www.corrosionsource.com/

106

(ASPEN ) نرم افزاربرقی

http://www.aspeninc.com/

107

Flex Ware

http://flexwareinc.com/

108

تجهیزات برق

http://www.aptpower.com/

109

Motor Design ltd

http://www.motor-design.com/

110

(Regensys )ذخیره انرژی

http://www.regenesys.com/

111

تعمیرات و ساخت توربینها و قطعات آن

http://www.egeforenergy.com/

112

Southern California Edison

http://www.sce.com/index.shtml

113

Power quality Software

http://www.pqsoft.com/

114

توربین

http://www.bachmannusa.com/

115

The Leader in Condition Assessment عایق ها

http://www.tjh2b.com/

116

شرکت مهندسی مشاور

http://www.nexant.com/

117

شرکت برق آمریکای شمالی

http://www.nerc.com/

118

کیفیت انرزی الکتریکی

http://www.mtecorp.com/

119

توزیع نیروی برق استان قزوین

http://www.qazvin-ed.co.ir/

120

شرکت برق منطقه ای خراسان

http://www.krec.ir/

121

شرکت توزیع نیروی برق آذزبایجان غربی

http://www.waepd.ir/

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۳:٢٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٠
تگ ها :

مزایای استفاده از سیستم Energy Saving

به نام یزدان پاک

شبکه بهینه سازی مصرف انرژی

اتوماسیون روشنایی عمومی

 


صرفه جویی در مصرف انرژی بدون شک یکی از انگیزه های اصلی حرکت به سوی سیستم های اتوماسیون روشنایی عمومی و تبدیل پروژه های موجود به سیستم های قابل مدیریت می باشد. این روش امکان کنترل سیستم روشنایی خیابان/جاده/تونل با هزینه های کمتر مربوط به مصرف انرژی، بهره برداری سیستم و نگهداری آن را مهیا می کند . همچنین افزایش طول عمر لامپ، حذف انرژی مورد نیاز بالاست های قدیمی، عدم نیاز به نگهداری وتعویض لوازم کنترل قدیمی، حذف بازدید های دوره ای جهت تشخیص خرابی لامپ ها از دیگر مزایای این سیستم می باشد.

 

این سیستم قابلیت تنظیم شدن مطابق پروفایل تضعیف نور (Dimming Profile)منطبق برخواسته مشتری را داراست. به عنوان مثال در شکل زیر پنج سطح مصرف انرژی در پنج بازه زمانی مختلف تنظیم شده است. که صرفه جویی در مصرف انرژی در قیاس با سیستم های فعلی که فقط یک پروفایل ثابت با مصرف انرژی یکسان در کل بازه زمانی روشن بودن لامپ را دارند کاملا قابل مشاهده است. در بازه زمانی T3مربوط به زمانهای کم ترافیک بعد از نیمه شب، بیش از 50 درصد صرفه جویی انرژی با روش تضعیف نور بدست     می‌آید. در زمانهای طلوع و غروب که اصطلاحا هوا گرگ و میش است با استفاده از روش روشن و خاموش کردن اتوماتیک حدود 8 درصد صرفه جویی انرژی نسبت به حالت دستی یا فتوسل در دسترس خواهد بود.

 

 

ساختار شبکه سیستم اتوماسیون روشنایی عمومی

 

شکل فوق آرایش کلی سخت افزاری ، نرم افزاری و مولفه ای ارتباطی ما بین آنها را در سیستم RFنشان  می دهد. توسط این سیستم حالت های On/Off/Dimmingقابل کنترل هستند. حالت های خاموش و روشن روز و شب مبتنی بر سطوح روشنایی محیط هستند در حالیکه سیستم تضعیف شدت روشنایی مبتنی بر برنامه ذخیره شده و گرفتن بازخورد سنسور ها قابل کنترل خواهند بود. این سیستم محدوده وسیعی از کنترل درصدی شدت روشنایی را در اختیار بهره بردار سیستم قرار می دهد.  همچنین توسط این سیستم امکان پایش مقدار مصرف انرژی سیستم روشنایی بصورت لحظه ای وجود خواهد داشت.

 

 

 

شبکه روشنایی عمومی بستر بسیار مناسب و ایده آلی برای ارتباط RFدارند زیرا که چراغها در ارتفاع نصب می شوند این موضوع امکان پوشش بیسیم خدمات تا 350 متر حتی بیشتر را مهیا می کند و فضای شبکه بگونه ایست که هر یک از چراغ ها در محدوده پوشش دیگر پایه ها قرار دارد. از اینرو حتی اگر یکی از نود ها دچار اختلال شود مسیر جایگزین آن وجود خواهد داشت. همانگونه که در تصویر فوق دیده می شود در یک سیستم طراحی شده برای بزرگراه، شبکه بصورت خودکار پیوندهای ارتباطی را پیدا کرده و مسیر بهینه را تشخیص می دهد.

 

 

شکل فوق آرایش عناصر موجود در بدنه چراغ را شامل: میکروپروسسور، ماژول فرستنده و گیرنده رادیویی RF، و سنسور های نصب شده را نشان می دهد.

 

مزایا و قابلیت های سیستم اتوماسیون روشنایی

سیستم اتوماسیون مبتنی بر RFقابلیت ارائه مزایای زیر را دارا می باشد :

1.      قابلیت کنترل، نظارت و دیده بانی سیستم از راه دور ( دارای صفحه نمایشگر گرافیکی و نموداری نشان دهنده وضعیت کلی چراغ ها).

2.      قابلیت کنترل لحظه ای از راه دور( شامل روشن/خاموش کردن چراغ ها و کاهش روشنایی آنها).

3.      قابلیت کاهش مصرف انرژی تا حد 50 درصد هنگام تضعیف نور (Dimming) چراغ ها.

4.      استفاده از روش فرکانس رادیویی (RF)به منظور انتقال اطلاعات از پانل کنترل به چراغ ها.

5.      استفاده از سیستم GPRSبرای ارسال اطلاعات به مرکز کنترل.

6.       امکان ارسال و دریافت اطلاعات به مرکز کنترل به وسیله کابل فیبر نوری.

7.      امکان کنترل و پایش سیستم بصورت آنلاین توسط شبکه جهانی اینترنت.

8.      قابلیت توسعه نامحدود سیستم.

9.      امکان برنامه ریزی کردن زمانبندی سیستم و کنترل آن از راه دور به هدف خاموش/ روشن کردن و تغییر شدت روشنایی هرگونه چراغ بخار سدیم 250 و 400 وات.

10.   نمایشگر راه دور Switch board.

11.   امکان کنترل چراغ ها از راه دور به طریقه های از قبل برنامه ریزی شده یا کنترل دستی.

12.   قابلیت اتصال به سیستم SCADA.

13.   قابلیت ثبت و ذخیره کردن هشدار ها (Alarms)در حافظه موجود در سایت.

14.   قابلیت ثبت و ذخیره کردن هشدار ها (Alarms)در حافظه موجود در مرکز کنترل.

15.   وجود باتری پشتیبان برای نگه داشتن کارکرد عادی سیستم برای 8 ساعت در صورت قطع برق.

16.   قابلیت اتصال کنترل پنل موجود در سایت به لپ تاپ در مواردی که تغییر در برنامه لازم باشد.

17.   قابلیت تغییر پارامتر های سیستم در سایت توسط کامپیوتر با اتصال به اینترنت ( با استفاده از GPRS).

18.   قابلیت بررسی و تغییر پارامتر های سیستم در سایت با استفاده از کلید های کمکی.

19.   قابلیت تحلیل آلارمها در سایت توسط LCD.

20.   قابلیت تحلیل آلارمها در سایت توسط کامپیوتر.

21.   قابلیت تحلیل آلارمها در سایت توسط سیستم کنترل.

22.   قابلیت ارسال آلارمها توسط SMSو E-Mail.

23.   امکان ایجاد برنامه زمانبندی سیستم به منظور صرفه جویی انرژی در طول ساعت های مختلف روزهای هفته.

24.   کاهش برق مصرفی در زمانهای مختلف شبانه روز ( کاهش مصرف بیش از 50 درصد در نیمه شب به علت عبور و مرور کم).

25.   مشاهده و پایش موقعیت پروژه (وضعیت روشن/خاموش بودن چراغ ها) و همچنین امکان تغییر پروفایل جریان بصورت آنلاین توسط اینترنت.

26.   امکان گرفتن گزارش وضعیت بهره برداری چراغها مبتنی بر گزارشات روزانه یا ماهیانه به منظور ارزیابی سطح کارایی پیمانکار حتی ارزیابی پروسه تعمیرات و نگهداری.

27.   امکان فعالسازی هشدار(Alarm)در موارد تغییرات ناگهانی در هر یک از حالت ها (Status)مانند قطع برق در بخش خاصی از سایت.

28.   روشن شدن سیستم روشنایی در صورت وقوع رویداد هایی مثل مه و ثبت زمان و تاریخ این واقعه.

29.   دسترسی آسان و امکان پایش وضعیت پروژه به صورت لحظه ای.

30.   استفاده از مزیت کنترل زمان و شدت نور دقیق چراغ 

31.   اندازه گیری قدرت حقیقی انرژی مصرفی

32.   کاهش و کنترل هزینه های نگهداری سیستم و تشخیص سریع خرابی لامپ

33.   کمک به جلوگیری از آلودگی زیست محیطی با کاهش تولید CO2

34.   بهبود امنیت حمل و نقل جاده ای و شهری

35.   بهبود سطح خدمات سیستم روشنایی

36.   شبکه کاملا یکپارچه مبتنی بر روش Wireless

37.   بهینه سازی شده از لحاظ محدوده Rangeو اطلاعات Data

38.   محصولات آماده استفاده و سادگی خصوصی  (Customize)کردن آنها

39.   استفاده از پروتکل های کاربردی خاص

40.   برخورداری از یک شدت نور یکپارچه و همگن در محیط

 

 

 

 

  
نویسنده : مهندس شهامتی ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٠